Online reisbureau Expedia.nl signaleert een nieuwe trend: de opkomst van de ‘werkantie’. Vakantiegangers blijven doorwerken als ze op vakantie zijn, maar andersom proberen ze ook een paar luie dagen aan hun zakenreis vast te plakken.
Door deze nieuwe trend lopen werk en vakantie steeds meer in elkaar over. Dat blijkt uit het onderzoek dat Expedia samen met Egencia’s liet doen onder meer dan 8000 wereldburgers, waaronder ruim 300 Nederlanders. ‘Werkantie’ is ook populair in Nederland. Uit het onderzoek blijkt dat ruim 44 procent van de Nederlanders wel eens een paar vakantiedagen heeft toegevoegd aan een werktrip. Om de vakantie een stuk aangenamer te maken neemt een kwart van de Nederlanders ook zijn partner mee op zakenreis. Dat is meer dan waar dan ook in de wereld.
Ruim de helft van de Nederlanders (56 procent) houdt zijn werkmail of voicemail in de gaten als hij op vakantie is. In vergelijking met andere Europeanen is dat relatief weinig. Zo checken Fransen (93 procent) en Italianen (87 procent) hun werkmail en/of voicemail veel vaker dan Nederlanders.
Uit het onderzoek blijkt dat de ‘werkantie’ vooral populair is onder jongeren (tussen de 18 en 30). Deze leeftijdscategorie combineert wereldwijd vaker een zakenreis met een pleziertripje dan mensen boven de 35 jaar. Het verschil is bijna twee keer zo groot. “Met de stijgende druk van het dagelijks leven, worden mensen steeds creatiever als het gaat om het toevoegen van vakantietijd. Als we kijken naar de toekomst van het reizen, zijn ‘werkanties’ een geweldige manier voor een korte break, zonder dat je daarvoor al te veel vakantiegeld hoeft uit te geven. Zelfs korte trips kunnen ons een meer uitgerust gevoel geven en nieuwe energie geven om weer aan de slag te gaan wanneer we terug zijn op kantoor”, aldus René Nieuwmans, senior commercial manager bij Expedia.nl.