Mobiel internet en sociale media zorgen voor een snelle ontwikkeling van social traveling; je als een local gedragen op je vakantieadres, door bijvoorbeeld te slapen bij een plaatselijke bewoner of samen met die persoon een stad te verkennen. In ieder geval weg van de gebaande paden.
De trend zorgt ervoor dat mensen steeds makkelijker en vaker ter plekke op zoek gaan naar die ene speciale ervaring die de vakantie uniek maakt. Tot die conclusie komt Kees van der Most, onderzoeker bij NBTC NIPO Research: “Je vakantieadres beleven als een local bestond al langer, maar met de nieuwe technologie kan makkelijker aan deze behoefte worden voldaan.” De meeste ‘social travelers’ zijn tussen de 18 en 34 jaar. Zij hebben online voor, tijdens en na de vakantie intensief contact met elkaar. Via bemiddelingssites als Wimdu en Airbnb boeken ze vaak hun locaties. In Nederland heeft 10 procent van de mensen boven de 18 jaar in de afgelopen 3 jaar wel eens op deze manier een woning of appartement geboekt.
Vooral het boeken van dergelijke lokale, authentieke, particuliere woningen is tegenwoordig populair. 27 procent van de ondervraagden, vooral de 25- tot en met 44-jarigen, vindt dit een zeer aantrekkelijke optie. Couchsurfing, ofwel slapen bij iemand op de bank, is daarentegen minder populair. In Nederland heeft slechts 0,2 procent van de 18-plussers dat wel eens gedaan.