10 tips om een jetlag te voorkomen

Reistips

Geen reacties Reageer

 

We reizen graag de wereld rond en daar zitten we desnoods een hele dag voor in het vliegtuig. Als je die krappe vliegtuigstoelen hebt overleeft valt die rottige jetlag dan toch wel rauw op je dak. Hoe voorkom je die jetlag? Wij geven tien tips.

Je kunt last krijgen van een jetlag na een vliegreis naar een andere tijdzone. Door het passeren van verschillende tijdzones raakt je biologische klok in de war. Niet iedereen heeft er evenveel last van. Bij de één is een powernap van een uur voldoende, bij de ander gaan er dagen overheen voor de natuurlijke lichaamsklok weer is bijgesteld. De meeste mensen krijgen last van een jetlag als ze naar het oosten vliegen (met de tijd mee). Een jetlag kan onder meer vermoeidheid, hoofdpijn, geheugenverlies, spijsverteringsproblemen,desoriëntatie, gezwollen handen en voeten en draaierigheid veroorzaken.

Er zijn een aantal manieren die een jetlag helpen voorkomen.

  1. Compenseer van te voren het tijdsverschil. Pas in de week voor je op vakantie gaat het tijdstip waarop je naar bed gaat iedere dag met een uur bij (of dat eerder of later is is afhankelijk waar je naartoe reist). Ga niet korter slapen dan je normaal doet.
  2. Pas je in het vliegtuig direct aan de lokale tijd aan. Zet dus direct je horloge naar de tijd van je bestemming en pas je daarop aan. Ga dus pas slapen zodra het op de bestemming bedtijd is en blijf overdag wakker.
  3. Drink in het vliegtuig genoeg water om uitdroging te voorkomen. De lucht in een vliegtuig is erg droog en uitdroging ligt dan op de loer. Te weinig water drinken wordt één van de belangrijkste oorzaken van een jetlag genoemd.
  4. Drink voor en tijdens je vlucht geen cafeïne of alcohol. Cafeïne en alcohol drogen je lichaam uit en dat heeft in het vliegtuig een sterker effect.
  5. Blijf bewegen. De krappe ruimte tussen de stoelen nodigen niet echt uit om steeds overeind te komen, maar lichaamsbeweging kan een jetlag voorkomen. Loop een rondje door het vliegtuig en rek je armen en benen.
  6. Eet licht. Veel proteïnen houden je wakker en koolhydraten maken je slaperig. Houd daarnaast ook weer rekening met de etenstijd op de bestemming.
  7. Zorg dat je op je bestemming veel tijd in de buitenlucht doorbrengt. Binnen zitten maakt je slaperig.
  8. Geef niet toe aan je vermoeidheid. De verleiding is ongetwijfeld erg groot om dat grote hotelbed uit te proberen, maar ga niet op bed liggen. Grote kans dat je binnen een paar minuten in slaap bent gevallen.
  9. Eet veel fruit, groenten of supplementen. Dit geeft je extra energie.
  10. Geef jezelf de tijd om te acclimatiseren. Houd er rekening mee dat je wel even nodig hebt om volledig te acclimatiseren. Ga dus niet direct inspannende dingen doen, maar maak een kleine wandeling of ga op een terrasje zitten.

Heb jij een gouden tip die iedereen moet weten om een jetlag te voorkomen? Plaats die dan hieronder!

Reageer:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.