Het wordt langzamerhand vakantie-ergernis nummer één: geclaimde ligbedden en stoelen rondom het zwembad van hotels. Meer dan 73 procent van de Europese vakantiegangers ergert zich hier mateloos aan, blijkt uit onderzoek van Zoover.nl.
Tijd voor vakantiebeoordelingssite Zoover om hier iets aan te doen. Het overkomt veel vakantiegangers: je komt aan bij het zwembad en meer dan de helft van de bedden en stoelen worden niet gebruikt, maar zijn wel bezet met een handdoek en de rest is al in gebruik. Dit terwijl er wel voldoende stoelen zijn om aan de dagelijkse vraag te voldoen.
Van de Europeanen ergeren de Duitsers zich het meest aan het “reserveren”. Helemaal als mensen pas uren later gebruik maken van het ligbed. Van de vakantiegangers is 86 procent er flink op tegen. Eigenlijk wil het grootste deel van de vakantiegangers niet meedoen met dit fenomeen. Velen reserveren hun stoel op deze manier, omdat anderen het ook doen. Meer dan 16 procent geeft dan ook aan ‘maar mee te doen’ omdat ze anders nooit aan het zwembad kunnen liggen.
Hoe werkt het in de meeste hotels?
Om een goed voorbeeld te geven van hoe het er tegenwoordig aan toegaat, heeft Zoover een video gecreëerd.
Nederlanders overstijgen ook het Europees gemiddelde. Van hen ergert 80 procent zich mateloos. Omdat ze bang zijn achter het net te vissen doet 16 procent mee met het handdoekje leggen. Slechts 4 procent geeft aan het de normaalste zaak van de wereld te vinden.
Poolse vakantiegangers zijn het minst geërgerd en maken zich volgens eigen zeggen het vaakst schuldig aan handdoekje leggen. Van hen geeft 43 procent toe zijn stoel met een handdoek te reserveren omdat ze de beste plek willen of omdat anderen het ook doen. Alsnog vindt een meerderheid van de Polen het niet kunnen (57%).